måndag 26 juli 2010

Arki

Arki: En liten o med 50 invanare en timmes battur fran Patmos. En sadan bat hade jag velat aka till Piraeus (Aten)med. Det var nog den typen som gick pa 70-talet. I vinden pa dack blir det till slut tillrackligt kyligt for att kunna ga in och dricka varmt - det var langesen!

Uppfor en stenig brant i stekande sol for att titta pa nagon stangd liten kyrka som inte var mycket att se. Svettigt.

Stranden med turkost vatten ar en lang promenad bort, over getternas betesmark. Och trots att den utlovade sanden inte syns till och att det knappt finns nagon skugga, sa ar den val vard moedan! Jag badar i det turkosa, samlar kritvita stenar och pyttesma snackskal.

En kvinna forsvinner sparlost fran stranden. Mannen kor oroligt sin lilla bat fram och tillbaka och spanar. Vi ropar till varandra genom vinden.
I hamnen forklarar jag om och om igen. Nya personer som forstar battre engelska vinkas dit. Jag far prata med grekisk polis i telefon. Det tar laaang tid att bokstavera mitt efternamn pa engelska. Tillslut blandar jag ihop varenda bokstav. Sa ar det nar man har varsitt sprak utover, och till och med skilda alfabet.
Jag bade vill och vill inte veta vad som hant. Tank om hon drunknat medan jag lag pa stranden och laste min bok.

Godaste maten gor att dagen kanns battre igen. Grekisk glutenfri 'pizza' pa potatisbotten och mjuk getost till salladen.

Battur i solnedgangen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar