måndag 26 juli 2010

Lambi-stenar

Vackrare strand far man leta efter. Stenarna ar oemotstandliga i alla sina farger. Det ar som om Poseidon skrapat sin fargpalett ned i en stor smaltdegel, rort om ett par varv och latit innehallet stelna i miljoner marmorerade droppar som strotts ut over stranden. "It is forbidden to collect stones and pebbels from the beach" star det pa en skylt. Som om man skulle kunna motsta!! Jag kan forsta att alla besokare plockar fickorna fulla tills denna spektakulara strand ar spridd over varlden istallet for norra Patmos. Men som sagt. Som att lata bli att ata mogna smultron.
Jag (som vanligtvis plockar pa mig fran de flesta strander och dessutom fran alla tva vulkaner jag varit pa) delar in stenarna i hogar. En for de jag bara maste ta med mig hem, en for de jag kan klara mig utan och en for de som jag vill ha ifall jag inte hittar nagra annu finare.

Pa vag hem. Man far skjuts till farjan och nar den gamle mannen pa campingen hjalper mig lyfta in ryggsacken i skapbilen sager han pa en blandning av grekiska och engelska: "Oj, vad tung!! Vad har du i den? Stones? Har du varit pa Lambi beach?" Jag skrattar - ertappad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar