onsdag 14 juli 2010

En flaekt fran Grekland

Nu ar det nog dags att vaecka liv i bloggandet igen. For att hinna hoera av mig till flera under den dyrbara internettiden.

Aten i juli - hur tankte jag da?? Aven om drygt 30 grader inte later sa blodigt sa ar ju solen MYCKET hetare an hemma och varmer upp all sten som liksom straalar varme in i varje por. Jag inledde med ett dygns varmeslag, vatskebrist redan fran flygresan, huvudvark, ingen mat, yr och illamaaende. Men tankte att jag faar nastan skylla mig sjalv, det aer ju jag som planerat. Foersta natten njot jag atminstone av eget rum med luftkonditionering och fin dusch. Spenderade maaaaanga timmar i sangen. Naer jag jaettefin fruktmarknad blev jag naestan graatfaerdig vid asynen av frukost!

Naesta natt hade jag tillgang till koek och en mataffar i narheten och dessutom sovsalen foer mig sjaelv, kanske tur det eftersom jag var tvungen att haella vatten over linnet och haaret foer att bli tillrackligt avkyld for att kunna sova. Vaknade dessutom jaettekissnodig TRE gaanger, efter att ha druckit massvis med vatten liksom i efterhand och i forebyggande syfte samtidigt.

Jag har nu lyckats vara i Aten tvaa ganger utan att komma till Akropolis! Det var stangt pa formiddagen paa grund av strejk saa jag gick till akropolismuseet salange och naer det sen oppnade mitt paa dagen bestamde jag att det inte var vart 12 euro att klattra upp paa ett berg och titta pa ruiner utan minsta skugga under de varmaste timmarna pa dagen. Jag hade inte tid med solsting eftersom jag skulle med faerjan samma kvaell. Akropolis ligger nog kvar paa hemvaegen eller ett annat aar daa jag aer i Grekland vid naagon svalare aarstid. (Men visst aer det konstigt - precis som att jag varit tre gaanger i Paris utan att vara paa Louvren) Men nu taenkte jag istaellet att museum is the shit - daer aer det kallt inomhus, och gick till arkeologiska museet istallet. De hade jaettefina utstaellningar!! Vacker keramik att teckna av, en spannande egyptisk del och sa demonstrerades skulpturens utveckling - det jag forsokt formedla till 9:an paa konsthistorieperioden. Jag langtade nastan efter nasta konsthistorieperiod sa har mitt i sommarlovet.

Ja, sen tillbringade jag kvallen i Piraeus, hamnen utanfor Aten och fick biljett till nattfaerjan til Patmos. Vad jag aelskar att sova paa baatar!!! Det aer saa underbart. Att gaa och laegga sig paa daecket, nyduschad, blicka ut oever havet och vara paavaeg. Jag blir full av saang! Min sovplats var lite haard och blaasig men tillslut sov jag gott och vaknade i morgonsolen med utsikt mot Patmos, en knapp timme innan vi var framme. Jag hann med en morgontoalett, packa ihop i lugn och ro och att aeta pistaschnoetter till frukost. Men resan tar alltid slut foer fort, jag hade gaerna suttit naagra timmar till paa baaten.

I hamnen moettes jag av agaren till campingen jag planerat att bo paa och han korde mig och bagage de 2 kilometrarna saa att jag slapp baera. Perfekt! Stefamos Flower Camping, stod det paa skylten och jag tankte: en hippiecamping, det blir nog bra. Men det var faktiskt riktigta flowers, i mangder och ljuvligt doftande. En lugn camping, med nagra andra semestrare fran skilda nationaliteter aeven greker. Idag har jag tillbringat saekert 5 timmar paa stranden, i skuggan av ett traed, laest, sovit, simmat. Nu en shoppingtur till lilla stan naer kvaellssvalkan tillaater.

Det var saa obeskrivbart laengesen tiden stod stilla. Att faktiskt kunna reflektera oever tillvaron - nu och daa och sen, bara vara, kaenna efter inpirationen. Jag har med mig tvaa boecker, en skrivbok, akvarellfaetger, flojt, broderi... Och havet ger staendigt lugn och frihet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar