måndag 26 juli 2010

Valsignade moln over Aten

Dagen i Aten som jag bavat for gar hittills over all forvantan. Sval morgon = Akropolis. Tank vad de kunde bygga for sa ofantligt langesen!
Shopping! Sommarklanning. En efterlangtad ring. Och sandaler - riktiga hantverk av basta skomakaren! Langre upp pa gatan pratar jag lange med en ikonmalare. Han ar en akta hantverkare han med, som arbetat i over 30 ar. Han berattar, jag fragar, han berattar mer...

Keramikos - uraldrig kyrkogard med ovantat fint museum. Ytterligare en staty som jag visade bild pa under konsthistorieperioden i vintras. Kouros - dar ar han, live!

Aten ar mysigt igen, lugnt och molningt idag. Men eftermiddagen blir anda varm och da ar det bara att banka sig med frappe, chips och skrivbok pa en skuggig uteservering och halla siesta. Jag hade velat ha siesta hemma ocksa! Vid fyra, fem orkar man ingenting oavsett vaderlek.

Syrsor, eller cikador (vad ar de for nagra nu igen?) ar oronbedovande pa vissa platser. De verkar bo i traden dar kottarna vaxer i drivor.




Jag har tillbringat natten pa farjan. Blue Star Ferries ma vara snappet lyxigare an Anek, men ack sa svart att hitta sovplats, utomhus pa dack (om man inte vill sova under tak dar halva greklands befolkning sitter och roker och pratar hela natten i ljuset av lysror). Vi fem som kommit fran campingen hamnar tillslut i samma horn. Det ar blasigt - forstas, vatten som rinner over dacket och bloter ner det mesta. Det vasnas fran skorsten och stora flaktar och lysroren blaendar. Jag vaknar hela tiden och undrar vad klockan ar, om mina vaskor ar kvar, om nagot blivit alltfor blott eller om jag missat att vi ar i hamn. Som tur ar behover jag inte ga pa toa pa natten. "Inomhus" ar en labyrint av gangar som ar tidskravande att navigera i. Jag drommer mardrommar om gorlaskiga varelser, som robusta, skrovliga skelett, fast kompakta och i gulnad sten. De bor tillsammans i morka grottor pa en avlagsen udde men anda inte langt fran goteborgs centrum. Man kan se lappstiftet darifran. De ar visserligen snalla och hjalpsamma de dar varelserna, men hu sa otacka och jag bavar infor att ga in till dem i grottorna igen.
Med eftermiddagens distans tycks de ganska intressanta fenomen. Men vilken lattnad att inte mota dem i verkliga livet!


Inatt ska jag sova pa flygplatsen, planet gar klockan 7. Undrar om jag kommer ha lite nattsomn att ta igen nar jag kommer till sverige...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar